Saturday 29 March 2008

Att tvätta hår...

... i minimal lavoar är inte så lätt, rapporterade Mannen.
Han ansåg att jag med mitt långa hår inte ens skall tänka på att försöka.

Tillsvidare är avsaknaden av varmt vatten i badrummet det värsta - förhoppningsvis är det över på måndag när (om? Nej, den tanken är för hemsk) de hittat läckan. Näst mest irriterande är avsaknaden av diskmaskin - isynnerhet som den ju egentligen skulle gå att använda, om den inte var inplastad!

Jag förutspår att jag kommer att sakna ugn mera än spis - dels för att vår ugn faktiskt är ganska så bra, och dels därför att det finns mängder med saker där man kan ersätta kokning eller stekning med ugn i någon form. En super-duper kombinations grill-ugn-mikro skulle sitta fint just nu.

En annan sak, kanske inte det första man tänker på, är att avsaknaden av en hyfsad slubba (=slaskhink, roskis, sop-påse-ställning?) är meget irriterande redan nu. Inhandling av en sådan står högt på listan. Med lock. Helst utan pedal. Billig. Hmm - nog ännu ett av de där fallen av att två av tre är möjliga.
Jag kunde skriva ett långt gnäll om hur vansinnigt det är att alla lock-försedda sophinkar är utrustade med lama pedalmekanismer. Alternativen brukar vara behållare ämnade för smutstvätt. Som i sin tur igen nästan aldrig har tättslutande lock.

1 comment:

Anonymous said...

a) simhall - bra ställe att tvätta håret, man behöver inte simma, men kan sitta med inpackning i bastun :)

b) take away! Helt kinesiskt ;)

c) det finns ju såna där roskisar med "svänglock", men de är kanske inte tillräckligt tättslutande?

d) hoppas verkligen de hittar problemet i morgon!