Saturday 21 November 2009

Glasögon!

Det var en stor helsides-annons i husis för några veckor sedan. För en firma som säljer glasögon över nätet. Jag hade tidigare läst eller hört något om konceptet, men inte dessvidare orkat ta reda på huruvida det existerade i Finland (glasögonrecept ser ju litet olika ut beroende på land). Men nu, sporrad av ett relativt nytt recept (nåja, från maj-juni) och ivrigt påhejad av C, beslöt jag att undersöka saken litet mer.

Firman heter Favoptic, och är svensk. Urvalet bågar är inte så väldigt stort - men det tycker jag egentligen om, mindre att välja bland.
Det hela går till så att man registrerar sig och sedan beställer hem 6 (eller färre) bågar för att prova. Provbågarna damp ner i postluckan snabbt, två dagar efter beställning tror jag.
Sedan provar man, märker ut var ens pupill är placerad på de bågar man är intresserad av och skickar tillbaka hela paketet (ryms i vanlig postlåda) med en kopia av sitt glasögonrecept (eller så kan man maila en elektronisk kopia till dem).
Därefter är det bara att kryssa för de linsalternativ man vill ha i bågarna och beställa.
Och så kommer glasögonen direkt i brevlådan tillsammans med en räkning.

Och den räkningen är något av en shock för glasögonanvändare som vant sig vid att ca 200 euro är absolut minimum också för enklaste möjliga bågar och linser helt utan finesser. Jag var inte ute efter att hitta de absolut billigaste bågarna, men inte heller beredd att satsa på fina finesser till linserna, som tunnade glas eller polaroid-behandling. Så mina snygga, närapå osynliga nya glasögon blev under 40 euro, och mina inte fullt så snygga, men desto bekvämare, solglasögon kostade strax under femtilappen.

Nu funderar jag redan på vad för slags glasögon jag skall skaffa härnäst... Satsa på förtunnade linser? Båglösa men litet större än de jag nu har? Försöka hitta en modell i plast som är både snygg OCH bekväm (trivs bättre med plastbågar - hatar näskuddar och plastbågar känns alltid så stabila - men ser sällan snygg ut i dem)? Designa egna bågar?

5 comments:

Anonymous said...

Så väntar jag mig uppföljning om hur bar bågarna är i bruk, om de håller, sitter bra på näsan, inte skaver öronen osv

Tona Aspsusa said...

Hittills:
De eleganta små är väl sådär. Jag börjar vänja mig. Skall antagligen ta och kröka till skalmarna litet mer i något skede.

Ett problem är att (som alla jävla bågar med näskuddar jag nånsin haft) så tenderar de att glida neråt/utåt en liten smula. Och i och med att glasen är såpass små, så förändrar det litet var "fokus" ligger.
Att gå från större glas till mindre är annars också litet besvärligt - inte riktigt lika illa som skillnaden mellan kontaktlinser och glasögon, men av samma typ, området där man ser riktigt bra blir mindre. I början tittar man ofta i misstag utanför glasen.

Har inte direkt haft orsak att använda solglasögonen än. Det lilla jag provat dem är de HYPERbekväma. Faktiskt så bekväma att jag funderar på att beställa dem med ofärgade glas - strunt i att det inte skulle vara så snyggt.

Koko said...

Hm, kanske jag borde prova. Iaf skaffa slipade solglasögon - det har jag drömt om länge!

Tona Aspsusa said...

Prova - väljer du en av de billigaste bågarna så har du slipade solglasögon för 29+8= 37€!

Och dessutom får du ett behändigt litet verktyg på köpet. I det här huset har det redan visat sig väldigt användbart, C skruvade igår av näskuddarna på sina gamla glasögon och tvättade dem. Nu är de både rena och sitter bättre.

koko said...

Hm. Måste verkligen ta&titta nåt tag när jag hinner.

Vet du att man t.o.m. kan köpa *nya, fina* näskuddar? Jag har gjort det nån gång- oj titta, ska de inte *vara* gula?