Wednesday 30 June 2010

Bevattning och sopor (och igelkott!) PLUS: brunnen är inte bottenlös

Har släpat slang idag och givit bägge jordgubbslanden litet vatten. I skrivande stund ondulerar spridaren över smultron och vildhallonen bakom gungan.

Litet kvist5ar och löv/barr högar är också bortförda. Liten smula krattat nere vid bastun.

Och nu är äntligen sophämtningen beställd. Typiskt nog så ringde jag två dagar försent för att hinna få hämtning redan den här veckan. Blir om två veckor istället. Sedan två veckor efter det, sedan en månad och en månad.
Men å andra sidan så är ju det ganska fulla sopkärlet en bra ursäkt att inte ta sig an något större städ- eller utrensningsprojekt just nu...

Jag höll helt på att glömma igelkotten! Verkar vara den lilla från ifjol, och hungrig är den. Skall försöka få till att posta litet bilder av den ätande ett stort och saftigt päron.

Hoppsan, något är fel med pumpen - ljudet blev väldigt ojämt, och trycket sjönk. Måste undersökas.

Uppdatering: Det var helt enkelt vattennivån i brunnen som sjunkit, så bottenventilen allt emellanåt snappade luft. Kanske jag borde inskränka på bevattningen en smula... Inget regn utlovat för de närmaste fem dagarna. Jag tröstar mig med att vattnet till åtminstone ena jordgubbslandet och smultronen borde rinna av tillbaks ner i brunnen. Och med att brunnen ju s.g.s. aldrig sinat tidigare, litet vatten har det alltid funnits.

Nåväl, slangen i brunnen är nu justerad sådär en halvmeter neråt, och pumpen beter sig igen helt normalt.


No comments: