Wednesday 23 June 2010

Vatten!

Dagen har mest gått i pumpens tecken. C trodde att "det är ju bara en halvtimmes keikka max" - tyvärr inte riktigt. Ovana, oro, och möjligen begynnande senilitet gjorde sitt till. Min snälla syster verkar ha skaffat alla tänkbara permutationer av slangar och bevattningsmunstycken. Och jag skulle ju vara smart och börja med att koppla dessa snarare än den slang som leder in i huset (knöligt att vakta kranen inomhus och samtidigt hålla ett vakande öga på pumpen utomhus).

Men nu finns det alltså rinnande vatten. I mängder. Kallt, faktiskt väldigt kallt. Jag hade helt glömt hur kallt brunnsvatten kan vara. Definitivt kallare än något man lyckas få ur kran i stan.
Verkar inte heller speciellt grumligt (aningens gulaktigt), och luktar inte illa. Smakade pyttelite på det också, inga äckliga bismaker nu i alla fall. Om jag känner mig modig kanske jag riktigt häller upp det i ett glas senare. (Bakterier - hah, vem är rädd för sånt...)

Annat som blivit gjort idag (förutom naturligtvis bevattning litet här och där):
- Kruk-persilja nerstucken tillsammans med salladen och dillen.
- Vatten och öl stuvat i källaren.
- Liten batteridriven led-spot installerad (riktigt med skruv, inget fusk med medföljande tejp-kardborre fastsättning här) i källartaket.
- Fotografier av rhododendron pre stora slakten tagna (dåliga, i motljus, skall nog ta några till ännu innan saxarna och sågen kommer fram)

5 comments:

Anonymous said...

O vad jag är imponerad säger
Mor

Koko said...

Oj nej, ska ni slakta stora, fina rhododendron? Just när den (väl) blommar och allt?

Undrar Koko som aldrig kan stå ut med att beskära någonting som helst...

Tona Aspsusa said...

Kom hit och titta så förstår du varför rhododendron står inför slakt - inkräktar på stigar, blivit så hög att den inte går att sköta => mindre blommor, plus att en del verkar ha skadats av snömassorna i vintras.

Anonymous said...

Imponerad är jag med, men varför slakta rhododendron, kan man inte gå runt? Gammelmoran

Tona Aspsusa said...

När har du senast varit här, Gammelmoran? Rhododendron är högst antagligt närapå dubbelt så stor som när du såg den senast. Om inte något görs så växer det snart inget annat än rhododendron i hela backen.
En rhododendron som knappt har några blommor alls. Det stämmer nämligen faktiskt att det hjälper att plocka bort de döda blomställningarna. Och det är inte möjligt när det gäller sådär 75% av busken just nu - för högt, och för långt inne.

Visst kunde man ju gå runt eländet, men jag tycker det är synd att överge stigar som faktiskt omsorgsfullt byggts, flyttade stenar lagda som trappsteg osv.