Wednesday 24 October 2007

Om bloggars väsen

Eftersom jag startade den här bloggen utan någon klar idé om vad den skulle innehålla surrar diverse tankar om vad en blog är, var, och kan vara omkring just under ytan i mitt sinne.

Web-log - själva benämning antyder ju att det ursprungligen kanske var ett verktyg för att dela med sig av intressanta saker man hittat på nätet. En av Salons bloggar, den ofta irriterande typiskt journalistiskt inkompetenta Farhad Manjoos "Machinist, har en trevlig liten ruta med "Posts I just read" i högra kolumnen - en (blog-centrisk) utveckling av den idén.

Man kan också tänka sig "web-log, som i loggbok eller dagbok. "Vad jag gjorde/tänkte idag" eller "vädret idag". Den typen finns det säkert många av.
Men de vanligaste, och populäraste, bloggarna idag är de som kretsar kring ett ämne. Mer eller mindre specifikt, från politik till kex.
Och den absolut vanligaste varianten är antagligen de som förenar det personliga med en fokusering på ett eller ett par ämnesområden. Litet som en kolumn i en fack-tidskrift.

Hela blogg-idéen kan dessutom ses från en helt annan synvinkel - som en simpel form av CMS (Content-Managing-System), med en traditionell slagsida åt det dagboks-aktiga, tidsmässigt lineära. Ett sätt att göra en hemsida som är enkel att uppdatera, ett verktyg helt enkelt.

Så vad skall aspsusa.blogspot.com bli?
Ju mer jag tänker på det desto mer blir jag osäker. Det skulle vara mycket nyttigt för mig att föra en väldigt prosaisk dagbok, vad jag ätit, hur jag mår, hur många tvättmaskiner tvättade. Korta anteckningar/påminnelser om intressanta vävsajter och tidningsartiklar jag läst eller tänker läsa. Men att blanda ihop den typens logg-boks anteckningar med kommentarer verkar inte riktigt fiffigt - dels skulle kommentarerna försvinna i mängden av lösa anteckningar, dels skulle jag troligen mycket snabbt börja fuska med logg-boks delen.

Egentligen borde jag ha en blog med en "underblog". Eller en blog med en privat del och en offentlig del. De tekniska möjligheterna finns ju nog. Hmmm. Måste tänka litet mer på det.

No comments: