Friday 26 October 2007

Tvångspost

Jag skall skriva något här varje dag. Jag skall.
Bara för tio minuter sedan had jag en eller t.o.m. två goda idéer till ämnen. Tyvärr har jag glömt dem nu. Mycket frustrerande.

Ha! Nu minns jag: materialism. Att vara förtjust i saker. "Den som har flest prylar när den dör vinner".

Jag är absolut en materialist. Det var min man som påpekade det för mig för många år sedan, och han har rätt.
Jag är materialist. Inte just i den bemärkelsen som man vanligen använder - jag bryr mig inte speciellt mycket om vad andra har, eller vad de tycker om mina prylar.
Jag bryr mig om, tycker om, är ibland direkt fascinerad av prylar (hus, landskap, material) som sådana. De är viktiga. Jag vill ha mera. Eller bättre. Eller bättre koordinerade.

Det är ett pinsamt drag att upptäcka hos sig själv. Lyckligt - eller olyckligt -vis är jag också både lat och trög. Och inte speciellt förtjust i shopping. Så jag underhåller akvisitions-sidan av min materialism mest med att läsa reklamblad. Gärna K-Rauta, Lidl och Tarjoustalo. Anttilas tjocka luntor kan också vara bra.
Stockmanns stamkundshäften (& galna dagar -kataloger) däremot är mera deprimerande, och framför allt aggressionsväckande. Hur täcks de kalla de där priserna för billiga?! Tror de att alla deras stamkunder är idioter?

No comments: