Saturday 10 November 2007

Giriga tele-operatörer eller spam-skydd?

Experimentet över: att försöka sända en bild till bloggen över epost resulterade i att inget alls kom fram.

EDIT: Nixpix, vanlig simpel användar-idioti, dvs fel adress, betyder att jag defacto inte ännu utfört detta experiment.

Vilket fick mig att fundera över om det (förutom oförtjänt vänlighet mot giriga teleoperatörer och deras mystiska idéer om teknik, nej service - uh-oh, det där är en kria för en annan gång tror jag) finns en spam-skydds orsak bakom halv-funktionaliteten i blogga-via-epost.
Sedan länge vet vi ju att en av de mest effektiva sätten att undvika både spam och virus är att helt enkelt skippa all epost med bilagor. Vi vet också att alfabet-spammare metodiskt går igenom alla tänkbara adresser, så det att post-to-blog adresserna i princip är hemliga (och ganska långa) är föga skydd.

Apropos spam, så förvånar det mig litet att inga spammare ännu dykt i mina kommentarer. Kanske det optiska filtret faktiskt är effektivt? Det är nästan så jag har lust att kloppa av det för en tid bara för att testa.

No comments: